..:: ELIXIR | Gry Fabularne(RPG) | Gry Komputerowe(cRPG) | Fantastyka | Forum | Twoje Menu Ustawienia
   » Menu

   » Recenzje

   Szukaj
>NASZE STRONY
 MAIN
:: Strona Główna
:: Forum
:: Chat
:: Blogi

 GRY FABULARNE
:: Almanach RPG
:: Neuroshima
:: Hard HEX
:: Monastyr
:: Warhammer
:: Wampir
:: D&D
:: Cyberpunk2020
:: Earthdawn
:: Starwars
:: Arkona

 GRY cRPG
:: NWN
:: Baldurs Gate
:: Torment
:: Morrowind
:: Diablo

 FANTASTYKA
:: Literatura
:: Tolkien
:: Manga & Anime
:: Galeria

 PROJEKTY
:: Elcards
:: Chicago

   Statystyki
userzy w serwisie:
gości w serwisie: 0

Tworzenie świata



Stworzenie własnego świata to na pozór bardzo proste zadanie, nie wymagające od autora zbytniego wysiłku umysłowego. Ot, bierzemy jakiś kontynent, trochę go przeobrażamy, nadajemy nowe nazwy, wymyślamy krótką historię, decydujemy kto nasz świat będzie zamieszkiwać i obmyślamy podstawowe zasady jakie będą w nim obowiązywać. I już mamy stworzony własny świat. Co jednak powoduje, że pomimo ogromnej ilości książek fantasy i systemów RPG, jakie można obecnie spotkać na rynku polskim i zagranicznym, tylko niektórym udaje się wybić poza przeciętność i wciągnąć czytelnika na dłużej? Otóż właśnie to będzie przedmiotem mojego artykułu... Zacznijmy od tego, że nie ma obecnie zbyt wielu krain, które w znaczącym stopniu różniłyby się od dzisiejszej Europy. Dla przykładu świat Warhammera jest kompletnie skopiowany, nie ma w nim cienia własnego pomysłu, każdy wie jaki kraj w tym świecie odpowiada krajom leżącym na naszym kontynencie. Ważne jest więc by przy tworzeniu świata wykazać się jakąś myślą, która będzie niepodobna do innych. Przykładem takiego świata może być zapewne świat George’a R. R. Martina, którego kształt i cechy nie są co prawda przez niego wymyślone, ale przynajmniej nie jest to kontynent europejski. Ziemia jaką przedstawia nam mapka, którą znajdziemy w książce przypomina wygląd Wielkiej Brytanii. Bardzo dobrym przykładem będzie też pewnie jedno z uniwersów Forgotten Realms, a mianowicie Planescape. Jest to jeden z najciekawszych światów, jeśli nie najciekawszy, jakie zdarzyło mi się odwiedzić. Nie ma ziemi, są tylko jakby zawieszone w powietrzu części świata, do których można się dostać tylko przez specjalne portale. Nie jest to z pewnością spójna całość, każdy kawałek jest inny i dlatego taki ciekawy. Poszczególne części są mniejszymi światami, które razem tworzą jeden świat, ale nie mają ze sobą większych związków, z powodzeniem mogłyby funkcjonować same. Bez wątpienia twórcy Planescape’a mieli ogromną wyobraźnię i pomysł. Drugim ważnym czynnikiem przy tworzeniu świata jest niewątpliwe kwestia jego mieszkańców. W końcu nawet najwytrwalszym mogą się znudzić elfy, krasnoludy i orki. Jest to bardzo istotna kwestia, gdyż nikt nie chce żeby jego dzieła nudziły. Wymyślane więc są coraz to nowe rasy, potwory i zwierzęta. Ważne jest by nie przesadzić i nie stworzyć rasy tak niesamowitej, że będzie ją sobie ciężko wyobrazić. Można też skupić się na jednej, konkretnej rasie, inne odrzucając. I znów przykładem może być Martin. Otóż w książkach, które czytałem tego autora nie ma elfów, krasnoludów, orków, goblinów, wampirów i wszystkich innych ras tak bardzo charakterystycznych dla fantastyki. Historia skoncentrowana jest praktycznie wyłącznie na ludziach. Inne rasy się pojawiają, ale rzadko i nie na długo. Nie ma ich zresztą wiele. Tak samo jest w książkach Davida Eddingsa, w „Cyklu Elenium”. Tak więc każdy musi sobie zadać pytanie, czy chce trochę pomyśleć i wymyślić nowe rasy, czy skoncentrować się na jednej, czy dać standardowych mieszkańców. Jednym z najważniejszych spraw, jakie powinno się poważnie przemyśleć przed tworzeniem świata jest jego mechanika, zasady. Chodzi mi tu o życie codzienne, jak wyglądają miasta, trakty, lasy, góry i ogólnie geografia. Jacy osobnicy tam zamieszkują i czego można się po nich spodziewać. Czy jest to świat bezprawia, czy może szlachetności, czy też obie te rzeczy się wzajemnie równoważą? Trzeba określić granice możliwości bohaterów, co mogą zrobić, a czego nie. Trzeba się zastanowić nad kwestią magii. Czy ją odrzucić, tak jak Martin, u którego są jej śladowe ilości, czy może sprawić by odgrywała bardzo istotną rolę? Trzeba podzielić świat na jakieś kawałki, stworzyć państwa, politykę, jaką się kierują i atmosferę jaka panuje w nich. Kolejną sprawą, związaną z poprzednią jest bardzo ciekawa rzecz, a mianowicie historia. Czy jest to świat nowopowstały i to od czytelnika bądź gracza będzie zależeć jak się jego losy dalej potoczą? Czy też będzie to stary świat, z tradycją i dziedzictwem kulturowym i społecznym? Trzeba wtedy wymyślić co się wydarzyło, kiedy, dlaczego i jakie były tego skutki. Jest to trudniejsze o wiele, ale sprawi, że świat nabierze więcej realizmu, wszystko będzie jaśniejsze. Wiadomo będzie czemu dany kraj jest w stanie wojny z innym, albo czemu dwie rasy za sobą nie przepadają, a inne ze sobą współpracują. Kolejną sprawą jest to by świat był jak najbardziej zróżnicowany. Trzeba stworzyć miejsca, jakie będzie można odwiedzić, ale należy to zrobić z rozsądkiem i nie przesadzić. Doszliśmy w tym momencie do ciekawego miejsca. Otóż mamy już świat. No i co? I niby wszystko pięknie, a okazuje się, że nic się w naszym świecie nie dzieje. Powinno się wymyślić jakąś historię, zagadkę, czy też zagrożenie, które zajęłoby życie bohaterów i sprawiłoby, że zaczęliby robić rzeczy, których normalnie by nie robili. Ważne jest by wymyślić jak najwięcej wątków, tak by mogły się ze sobą splatać, kończyć, zaczynać nowe itd. I na koniec bardzo ważna sprawa. Trzeba sprawić by świat przedstawiony przez nas wyróżniał się czymś od innych, powinno się dodać szczyptę magii(nie chodzi tu o czary:)), coś co nas zafascynuje i urzeknie w nim, coś co nie pozwoli się nam tak szybko z niego wyrwać i o sobie zapomnieć. Ale nie jest to takie proste. To chyba będzie już koniec moich wypocin. Jeśli miałbym wymienić światy, które mnie zafascynowały, czy zauroczyły, to bez wątpienia jednym tchem wymieniłbym z pewnością Śródziemie, które może i nie odbiega zbytnio wyglądem od reszty, jest podobne do Europy, nie ma jakiegoś strasznie bujnego życia społecznego czy kulturowego, to ma jednakże w sobie jakąś magię, coś co przyciąga i każe pozostać w nim na dłużej. Wracam do Śródziemia kiedy tylko mam możliwość. Następne światy to: świat przedstawiony przez Andrzeja Sapkowskiego, tętniący życiem, polityką, z wieloma elementami bliskimi naszemu światu, mimo wszystko świat Warhammera, mimo iż denerwuje mnie swoją prostotą, to jednak od niego zacząłem moją przygodę z RPG, mam po prostu sentyment i Planescape, a powody dla których podoba mi się ten świat już znacie. Jest poza tym niemało światów, które podobają mi się w większym lub mniejszym stopniu, ale myślę, że przestanę już je wyliczać. To może być temat na osobny artykuł. Tymczasem, jeśli dobrnęliście aż dotąd, za co jestem wam wdzięczny to chyba nic się nie stanie jeśli poproszę o ocenianie i komentowanie:)


Boromir.
komentarz[17] |

Komentarze do "Tworzenie świata"



Musisz być zalogowany aby móc oceniać.


© 2000-2007 Elixir. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Designed by Kerm
Engine by Khazis Khull based on jPortal


   Sonda
   Czy ewolucja idzie w dobrym kierunku?
Jasne, tylko tak dalej.
Nie mam zdania.
Nie wszystko mi się podoba, ale
Nie widzę potrzeby.
To krok wstecz.
Musisz być zalogowany aby móc głosować.

   Top 10
   Bogowie greccy
   Fantasy jako ...
   Przeznaczenie
   Apokalipsa 20...
   Wilkołaki
   Legenda o kró...
   Bogowie grecc...
   Chupacabra
   Egipscy Bogow...
   Inspiracje ku...

   ShoutBox
Strona wygenerowana w 0.024893 sek. pg: